Architektura má bolet
Od někoho, kdo vyhlašuje, že architekturu vnímá jako službu, to asi zní nepatřičně, ale opakuji: architektura má bolet. Každým rokem přibývá limitů a norem, které musí projekt splnit, aby se vůbec dal postavit. Vadí mi to a jsem přesvědčen, že to není k dobrému.
Čím dál přísněji se hlídá, kolik je kde světla, jak často se ve kterém prostoru vyměňuje vzduch, každá navržená konstrukce se přísněji a přísněji kontroluje z hlediska své trvanlivosti... a architekti diskutují o problémech tvorby ve stylových bytech s charizmatem, což obvykle jsou předělané prádelny, přístavky ve dvorním traktu - prostě prostory, které se dnes postavit nesmí.
Turisté z ciziny mezitím bloudí uličkami Českého Krumlova nebo Starého města pražského, klopýtají po chodnících, jejichž šířka ani povrch nesplňují žádnou dnes platnou normu a nadšeně fotí záběry města, které by se dnes také nesmělo postavit a přitom byty v něm patří k těm nejdražším.
Všichni jsme z dětství vybaveni sadou vzpomínek třeba na to, jak jsme se na chodbě u babičky museli při nočním návratu vyhnout konkrétnímu prknu na podlaze, které by nás vrzáním prozradilo. Každý si také určitě umí vzpomenout na specifickou modřinu, kterou uměl při neopatrném vstupu do koupelny způsobit roh skříně, která trošku přečnívala do dveří. Tyhle vzpomínky jsou jedním z toho, co nám po babičce zůstane. Dnes platné normy nedovolují, abychom takovou vzpomínku vůbec získali - nic ze svrchu uvedeného totiž podle nich nesmí nastat.
Nechci tím říct, že normy jsou zgruntu špatně. Naopak: prezentuje se skrz ně suma znalostí o tom, jak má obytný prostor fungovat z hlediska měřitelných kritérií. Ta ale nejsou jediná a tam už normy špatně jsou. Už ze své povahy: jediný předpis nemůže nikdy pokrýt nekonečno konkrétních aplikací v konkrétních kontextech míst a potřeb. Normy proto nesmí být závazné. To sice de iure nejsou, ale de facto ano. Jejich dodržování je v praxi vyžadováno všude, žádný úředník nechce nést zodpovědnost za to, že by povolil něco, co je s nimi v rozporu.
Výsledkem jsou prostory, v nichž bydlíme, pracujeme a bavíme se... a nikde na nic nenarážíme. Stavba nám všude ustupuje, ponechává normově dostatečná prostor, průchod a odstup - není s námi ve styku, je odtažitá.
Stejně, jako moderní architektura svým výrazem. Čisté a jednoduché tvary také ustupují do pozadí, nevyzývají k interakci. Pečlivě aplikované přirozené materiály ve správném kontextu se nakonec vyruší samy mezi sebou tolik, jakoby tam vůbec nebyly.
Asi jsme přežraní. Moc luxusu, moc snadnosti. Už ten samotný koncept, že si někdo najme architekta na to, aby prostor, kde bude žít nebo pracovat nějak vypadal. A platí mu za návrh, chce vidět vizualizace... a nejen to, chce od architekta poradit i v tom, jak se která činnost dělá nejlíp. Vždyť je to vykloubené: dřív někdo zdědil dům tak, jak mu ho zanechal otec, který ho vlastníma rukama postavil, a on pak dodělal poličku na místo, kam potřeboval něco odkládat, nebo dostavěl kůlnu tam, kde chyběl úložný prostor: pokaždé z toho, co bylo zrovna po ruce. Dnes místo toho architekt řeší, jestli je WC dispozičně navržené správně tak, aby sedící na míse dobře dosáhl na roli papíru.
Jsem architekt, umím to, vím, kde má být umístěna rulička ve vztahu k míse... ale to, že tuhle svou znalost musím přetavovat do návrhů domů mi radost nedělá. Mám pocit, že každým takovým vyladěným návrhem z povrchu země ubývá další kousek plochy, kde by se místo toho mohl odehrávat opravdický život.
Pak si ale řeknu, že už dnes žádný takový opravdový život není, že na rozvrzanou skříň z Narnie nebo nepohodlná schodiště bradavické školy chceme koukat jen v kině a do reálného života tajemství účelné nedokonalosti vpustit nechceme a je mi o to smutněji.
Přesto stále věřím v přínos architekta i pro toho, kdo sdílí výše uvedený názor. A věřím, že přínos se zrealizuje jen intenzivní komunikací. Komunikací, vedenou s cílem vytvořit něco, co nás překoná, nikoli s cílem uspokojovat svoje ego.
Rostislav Říha
Pavel Mašín, problém integrity, aneb General Sir, thumbs up!
Generálu Pavlovi mnozí vyčítají, že nesouhlasí s medailí pro Mašíny, protože zabili nevinného pošťáka. Přijde mi to unfair.
Rostislav Říha
380V
Ma ́m ti ́snivy ́ pocit, zˇe jsme na cesteˇ pokroku neˇco ztratili, zˇe jsme prˇisˇli o neˇjakou du°lezˇitou schopnost.
Rostislav Říha
Lvi, fotbal a slova
Řešíme spíš slovní urážku než brutální útok. Obojí je za hranicí pravidel, rozdíl je však nepopiratelný.
Rostislav Říha
Obraz je výrobek, který se nedá vyfotit
Mám výstavu. Přitom člověk pokaždé bilancuje. Vystavuju po dlouhé době olejomalby. Když jsem je v noci před vernisáží v podpalubí lodi, kde je galerie, instaloval, tak jsem s nimi byl najednou sám jinak, než v ateliéru.
Rostislav Říha
AI aj aj, cítím se nejistě
Je fajn, když věci a programy myslí za mne. Ale chtěl bych k tomu ještě aspoň iluzi, že kapitán jsem já.
Rostislav Říha
Lyže jsou nejnesmyslnější sport
Lyžuju moc rád. Rychlost, náklon, ten pocit, jak to člověka z dobře zakrojeného oblouku až vystřelí.Sjezd si užívám, ale teď v Rakousku mi to, co ten sport s sebou nese, přišlo prostě moc. Když děláme tohle, tak zasloužíme trest.
Rostislav Říha
Křesla, počty. Pro demokracii zcela D'Honestující postup, lžou nám. A může za to Belgičan.
Demokracii obhajují jako systém, který nejlépe deleguje vůli občanů. Lžou. Když jedné straně k zisku jednoho křesla stačí hlas 19 tisíc lidí a jiná na křeslo ve sněmovně potřebuje hlasy 43 tisíc lidí, tak to přece NENÍ V POŘÁDKU.
Rostislav Říha
Piráti, Kalousek a půlka zadku.
Podle Voltaira prý, když pirátům došlo na moři maso, tak každé zajatkyni ujedli vždy jen polovinu zadnice. Rád bych, aby se můj národ zachoval také logicky.
Rostislav Říha
Bouráme sochy, abychom zapomněli. Mariánský sloup i Stalina.
Myslím, že sochy poplatné minulým režimům se bourat neměly. Mrzí mě i to, že se přejmenovávají náměstí. Jsem přesvědčen, že to vede k tomu, že si přestáváme pamatovat minulost a činí nás to méně zodpovědnými vůči budoucnosti.
Rostislav Říha
Jsem zřejmě rasista
Většina z nás, když chceme prezentovat, že rozhodně nejsme rasisti, má v rukávu příklad někoho jiné rasy, jímž v tom prohlášení zaštítí svou čistotu - názorů, nikoli barvy. Druhá věta pak bývá ta rasisticky generalizující.
Rostislav Říha
Ulice, cesty a cyklostezky
Ve městech asfaltujeme trávníky a dokonce kácíme stromy, abychom pak mohli ulice zaneřádit zbytečnými pruhy a nesmyslnými cyklostezkami. Silnice i ulice tak ztrácí svůj prvotní účel cesty.
Rostislav Říha
Uměl by Picasso být současný i v současnosti?
Kdyby Pablo Picasso žil v dnešní době, maloval by obrazy, točil klipy, nebo by hledal intelektuální název pro hromadu odpadků, vystavenou v galerii? Aneb dějiny umění prizmatem dostupných technologií.
Rostislav Říha
Swing a Žáček
Ženy jsou odjakživa lepší polovinou lidstva, tak proč jim to nyní kazit plíživě všudypřítomnou genderovou nivelizací.
Rostislav Říha
Novoroční vzpomínka i přání
Zachovejme si odvahu i v příštím roce, aneb proč do toho znovu „jít”, byť výsledek je začasté nejistý.
Rostislav Říha
K(r)ácení volnosti
Kácejí aleje. Napsáno to zní dramaticky jako od ekoaktivisty. A ono to dramatické taky je. Většinou je prý to kácení proto, že silnice mezi stromy nesplňuje normu. Nebo jsou stromy dožilé. Myslím si, že je to blbost a blbost.
Rostislav Říha
Úpadek realismu nebo reality? Vánoce a socialistický realismus.
Před vstupem do galerie obvykle tušíme, co nás čeká. Co chtěl malíř sdělit pochopíme obvykle bez toho, abychom se museli sklánět ke štítkům s názvy. Tedy, dokud nevkročíme do oddělení věnovanému současnému umění.
Rostislav Říha
EET... a chybí mi ten sýr.
Nejvíc mě překvapilo, že moje děti (15 a 16 let) EET jednoznačně podporují: "poctivým evidence vadit nebude, v hospodách se krade..." S tím nebo i s jinými argumenty moc polemizovat neumím ani nechci, můj odpor pramení odjinud.
- Počet článků 18
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 893x