Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

380V

Ma´m ti´snivy´ pocit, zˇe jsme na cesteˇ pokroku neˇco ztratili, zˇe jsme prˇisˇli o neˇjakou du°lezˇitou schopnost.

V ra´mci vykli´zeni´ di´lny jsem rozmontoval starou cirkula´rku. Odpojil motor. Je ze 30. let minule´ho stoleti´, kra´sneˇ volneˇ se tocˇil, stabilneˇ beˇzˇel. Jesˇteˇ na 380V.

Budu ho neˇkdy chti´t zapojit, ale nevi´m jak. Budu se muset zeptat ta´ty, jesˇteˇ nezˇ umrˇe. Pamatuju si, jak mi to kdysi vysveˇtloval. Jsou dva zpu°soby zapojeni´: do trojúhelníku nebo do hvězdy. To ještě vím, ale zapojit ho už nedokážu. Syn mi potvrdil, že nerozumí sˇti´tku, ani nevi´, zˇe je neˇco jako trˇi´fa´zovy´ proud. 

Prˇi´tel socharˇ vypra´veˇl, jak teď neˇco rekonstruoval na prazˇske´m hradeˇ. Je stara´ generace, dovede jesˇteˇ udeˇlat kopii sochy tradicˇni´ metodou, obodovat kruzˇi´tkem a pak dla´to a drˇeveˇna´ palicˇka. Jak to tak deˇlal, k překvapení všech, že nepoužívá 3D scan a tisk, tak si mu spra´vce posteskl, zˇe se na hradeˇ sypou jen veˇci, co se udeˇlaly prˇi rekonstrukci v 19. století. Ty starsˇi´, goticke´, porˇa´d drzˇi´. 

Nejdrˇi´v se mi to zda´lo prˇitazˇene´ za vlasy, jsem raciona´lni´, veˇrˇi´m pokroku... to prˇece neni´ mozˇne´. Jak jsem odpojil motor a polekal se, že už ho nezapojím, tak mi to dosˇlo. Znalosti a dovednosti se opravdu ztra´ceji´, mizi´ v nena´vratnu. Já se ještě mohu zeptat táty a umím ho pak rozběhnout. Můj syn by se mne takto zeptat nemohl. Za sto let ho mozˇna´ nebude umeˇt zapojit už nikdo, ledazˇe by dlouho studoval historicke´ texty. A to asi nebude mi´t potrˇebu deˇlat, tou dobou prˇece budou u´plneˇ jine´, lepsˇi´ motory. Cely´ koncept cirkula´rky uzˇ asi bude prˇekonany´ a pro lidi bude neprˇedstavitelne´, zˇe v minulosti neˇkdo da´val svoje hole´ ruce do bli´zkosti ocelove´ho kotoucˇe, ktery´ se rychle tocˇi´ a ma´ ostre´ zuby.

Na goticke´ sochy meziti´m bude porˇa´d prsˇet a porˇa´d tu budou. Co jen to tehdejsˇi´ kameni´ci o kameni veˇdeˇli a ztratilo se to v proudu cˇasu? Li´p mu rozumeˇli? Naslouchali? Pokora?

Ma´m ti´snivy´ pocit, zˇe jsme na cesteˇ pokroku neˇco ztratili, zˇe jsme prˇisˇli o neˇjakou du°lezˇitou schopnost. Tenhle text pi´sˇu na pocˇi´tacˇi, jak dnes take´ jinak. Na posledni´m iPadu, na ktere´m jinak kreslím grafiky, takzˇe urcˇiteˇ nejsem ten, kdo by volal po odvrzˇeni´ vy´dobytku° 21. stoleti´. Jen bych ra´d pochopil, co se nám to schovalo a kam. Ci´ti´m, zˇe kdybychom ti´m dnes disponovali, tak by sveˇt byl lepsˇi´.

 

 

 

Autor: Rostislav Říha | středa 14.4.2021 11:46 | karma článku: 21,59 | přečteno: 413x
  • Další články autora

Rostislav Říha

Pavel Mašín, problém integrity, aneb General Sir, thumbs up!

Generálu Pavlovi mnozí vyčítají, že nesouhlasí s medailí pro Mašíny, protože zabili nevinného pošťáka. Přijde mi to unfair.

15.9.2022 v 15:04 | Karma: 15,23 | Přečteno: 436x | Diskuse| Politika

Rostislav Říha

Lvi, fotbal a slova

Řešíme spíš slovní urážku než brutální útok. Obojí je za hranicí pravidel, rozdíl je však nepopiratelný.

26.3.2021 v 12:14 | Karma: 15,60 | Přečteno: 382x | Diskuse| Sport

Rostislav Říha

Obraz je výrobek, který se nedá vyfotit

Mám výstavu. Přitom člověk pokaždé bilancuje. Vystavuju po dlouhé době olejomalby. Když jsem je v noci před vernisáží v podpalubí lodi, kde je galerie, instaloval, tak jsem s nimi byl najednou sám jinak, než v ateliéru.

27.6.2019 v 14:33 | Karma: 7,72 | Přečteno: 138x | Diskuse| Osobní

Rostislav Říha

AI aj aj, cítím se nejistě

Je fajn, když věci a programy myslí za mne. Ale chtěl bych k tomu ještě aspoň iluzi, že kapitán jsem já.

1.2.2019 v 12:22 | Karma: 10,88 | Přečteno: 159x | Diskuse| Společnost

Rostislav Říha

Lyže jsou nejnesmyslnější sport

Lyžuju moc rád. Rychlost, náklon, ten pocit, jak to člověka z dobře zakrojeného oblouku až vystřelí.Sjezd si užívám, ale teď v Rakousku mi to, co ten sport s sebou nese, přišlo prostě moc. Když děláme tohle, tak zasloužíme trest.

21.3.2018 v 13:16 | Karma: 38,44 | Přečteno: 6112x | Diskuse| Sport
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 893x
Architekt, sochař, malíř, grafik. Vážím si poctivosti - začíná to řemeslem... a samozřejmě se to promítá dál. Volnou tvorbu si můžete prohlédnout na www.app-art.cz, architekturu na http://www.rh-arch.com/ a kdyby náhodou, mrkněte i na www.facebook.com/appartcz/

Seznam rubrik